In de nieuwsoverzichten van de week wordt een blik geworpen op het nieuwe magazijn van UPS dat het personeelsbestand van robots aanzienlijk maximaliseert ten opzichte van werknemers, tientallen jaren oude landbouwtractoren die zijn gemoderniseerd voor autonomie via een retrofit, WeedBot’s ‘wieden als een service’ die herbiciden elimineert, de Amerikaanse marine die gebruik maakt van Gecko Robotica om nieuwe schepen te bouwen, en robots en AI voor 2024 als speerpunt van een ‘productiviteits-megacyclus’.
UPS zegt: meer robots, minder werknemers
UPS Supply Chain-oplossingenBig Brown’s divisie voor opslag, distributie, douaneafhandeling, wereldwijde vrachtvervoer en logistieke diensten, die verschilt van de e-commerce pakketbezorgkant van United Parcel Service (UPS), heeft zojuist zijn nieuwste en grootste magazijn geopend, een 20 hectare grote fabriek in Louisville, Kentucky.
Opvallend kenmerk: veel robots, minder werknemers. In feite is de verhouding tussen machine en mens 15 op 1. Uiteindelijk zal het aantal 3.000 robots en 200 werknemers bedragen. En het is niet alleen maar een grillige magazijnafwijking. Integendeel: dit is de toekomst van alle logistiek, van alle magazijnen.
In feite bevindt UPS Velocity, de bezorgers van e-commercepakketten, zich ook op hetzelfde ‘robots in/workers out’-traject. Bij deze goederen-naar-persoon-operaties worden ongeveer 700 robots gebruikt, maar zoals Big Brown zegt: “We zijn van plan het aantal robots in ons netwerk het komende jaar te verdrievoudigen. Goods-to-person-technologie maakt gebruik van AI om ruimte te regelen voor optimale snelheid en kan zelfs inventaris ophalen.”
Bill Seward, president van UPS Supply Chain Solutions, zegt over het magazijn van $79 miljoen: “Het is een spil van onze strategie. Het is belangrijk om uw klanten de beste kosten en de beste service in hun klasse te kunnen bieden.”
Het is een trend die lijkt te werken. “De omzet bij de logistieke activiteiten van UPS is in de eerste negen maanden van dit jaar met 11% gestegen, terwijl de totale omzet voor Supply Chain Solutions, waartoe ook vrachtvervoer en vrachtwagenbemiddeling behoren, met meer dan 22% daalde als gevolg van een inzinking van de vracht.”
Meer op het punt van toekomstige richting, “Grote exploitantenwaaronder UPS en GXO Logistics Inc., maken gebruik van de aantrekkingskracht van automatisering om marktaandeel te veroveren van bedrijven die oudere faciliteiten runnen en meer op menselijke werknemers rekenen.”
Transportonderwerpen Nieuwsberichten dat Seward zei dat de robots de snelheid en nauwkeurigheid van het verwerken van bestellingen vergroten, de voorraad beter bijhouden en ruimte besparen door producten op te halen die hoger in het gebouw zijn gestapeld.
Oude tractoren leren nieuwe automatiseringstrucs
Landbouwtractoren en oogstmachines gebouwd in de jaren zeventig leren plotseling nieuwe trucjes om autonoom te kunnen opererenzoals zelf sturen.
Nu de grondstoffenmarkten verschuiven en de futures op maïs en tarwe met 29% dalen, terwijl de prijzen voor sojabonen met 14% zijn gedaald, is het voor boeren een noodzaak om kosteneffectiever te worden. Voor tarwe-, koolzaad- en linzenboer Nick Welker is het achteraf inbouwen van zijn 52 jaar oude tractor in plaats van het kopen van geautomatiseerde uitrusting van bijvoorbeeld John Deere het verschil tussen het uitgeven van $700.000 aan een nieuwe en een retrofit van $20.000.
Fabrikanten van landbouwmachines Agco En CNH Industrieel besteden hier aandacht aan en breiden hun assortiment retrofitproducten uit “om apparatuur die al in gebruik is, om te zetten in slimme machines die zaden kunnen planten, gewassen kunnen besproeien en andere taken met meer precisie en automatisering kunnen uitvoeren.”
Zelfs marktleider John Deere, met bijna tweederde van de markt voor nieuwe tractoren met hoog vermogen in de VS en Canada, is begonnen met de verkoop van retrofits.
Agco redeneert dat, aangezien slechts 7% van de boeren wereldwijd hun apparatuur in een bepaald jaar vervangt, 93% van de boeren nog steeds oudere modellen gebruikt. Die maar liefst 93% zijn potentiële klanten voor upgrades en retrofits, wat volgens Agco een marktkans van $150 miljard per jaar biedt.
“De meeste landbouwmachines hebben een levensduur van ongeveer 17 jaar. In die tijd verandert de technologie enorm. Maar de apparatuur wordt slechts een klein deel van het jaar gebruikt”, zegt Eric Hansotia, CEO van Agco, de maker van Fendt- en Massey Ferguson-machines.
Om deze kans te benutten, betaalde Agco $2 miljard voor een belang van 85% in het bedrijf in Colorado Trimble’s landbouwtechnologiebedrijf. Het softwaresysteem van Trimble voor zelfsturing, precisiespuiten, gegevensbeheer en apparatuurmonitoring ziet Agco als een uitstekende match voor zijn uitgebreide retrofitaanbod.
WeedBot: gewassen redden zonder herbiciden
Elke manier om gewassen van onkruid te redden zonder het gebruik van herbiciden is in de ogen van de meeste boeren een portemonnee en bijna een wonder. Automatiseer een dergelijke oplossing met een onbeheerde robot zoals WeedBot, uit Kansas Greenfield-roboticaen er zijn er meerdere miljoenen dollarmarkt klaar om de mondiale economie te helpen of te vervangen Jaarlijks wordt 39 miljard dollar uitgegeven aan herbiciden.
Onkruid is een vraatzuchtige, voedsel-stelende en zon-stelende gewasmoordenaar. Van de huidige totale mondiale graanproductie van ~2,1 miljard ton, beter dan 10% of ~200 miljoen ton, gaat jaarlijks verloren door onkruid. Boer Clint Brauer uit Kansas zag dat “Marestail en varkenskruid grote schade aanrichtten op zijn sojabonenvelden, en besefte dat er geen manier was om het onkruid op grote gewassen voor te blijven zonder afhankelijk te zijn van chemicaliën.”
Opbrengstverlies bijvoorbeeld zonder onkruidbestrijding in maïs is 52% en in sojabonen 49,5% zonder herbiciden.
Brauers zoektocht naar een alternatief voor chemische bestrijding resulteerde in een experiment met een prototype met cirkelmaaiers waarvan de messen ongeveer een halve centimeter of lager boven het onkruid waren geplaatst. Het werkte. Brauer en twee vrienden lanceerden vervolgens Greenfield Robotics.
“De machine weegt ongeveer 350 pond, is 60 cm breed en 90 cm lang, rijdt ongeveer 5,5 km per uur en is waterbestendig. De robot kan ongeveer een hectare per uur bedekken.
“Op een veld van 100 hectare zouden we een vloot van tien WeedBots inzetten”, zegt Brauer. ‘Over tien uur zouden we klaar zijn met het wieden van het veld.’
Greenfield Robotics werd gelanceerd als een robot-as-a-service-bedrijfsmodel, waarbij de diensten van de WeedBot ongeveer $ 35 per hectare kosten, en afhankelijk van het klimaat gewoonlijk tot drie keer per seizoen onkruid wieden.
Ter vergelijking, herbiciden kosten een boer gemiddeld $95 per hectare, waarbij het typische bereik $ 65- $ 120 per hectare bedraagt.
Voor minder dan de helft van de prijs lijkt WeedBot als dienst een koopje, plus het verhoogt de productiviteit en bespaart op de arbeidskosten van een boerderij.
De Amerikaanse marine schakelt Gecko Robotics in
Gevestigd in Pittsburgh Gekko-robotica (opgericht in 2013) is op een missie, zeggen de mede-oprichters, Jake Loosararian en Troy Demmer, om zijn muurklimrobots, sensoren en AI-aangedreven dataplatform te gebruiken om klanten een uniek inzicht te bieden in de huidige en toekomstige gezondheid van hun fysieke bezittingen.
“De meest kritieke infrastructuur van ons land – van pijpleidingen en industriële installaties tot schepen en hangbruggen – gaat langzaam kapot, wat ertoe leidt dat de American Society for Civil Engineers onze infrastructuur een C-min geeft op haar meest recente rapport”, schrijft de Amerikaanse krant The American Society for Civil Engineers. Wall Street Journal.
Hoe te bepalen waar problemen zijn of zullen zijn, is moeilijk en tijdrovend. Gecko Robotics laat zijn robots echter die problemen opzoeken en vinden. De robots zijn snel en grondig, wat leidt tot snellere en betere reparaties.
Toen kwam de Amerikaanse marine met een probleem. Deze keer was het niet aan de robots om de bestaande infrastructuur te beklimmen en te verkennen, maar zocht de marine hulp bij de nieuwbouw van haar schepen. Concreet om de eerste onderzeeër van de Columbia-klasse te helpen om in 2027 oceaanklaar te zijn. “Het bleek dat de behendige robots van Gecko – die miljoenen datapunten genereren terwijl ze industriële apparatuur doorkruisen om te controleren op scheuren, corrosie en andere schade – een oplossing kunnen bieden een ideale oplossing.
Gecko’s expertise op het gebied van een proof-of-concept-demonstratie bleek de doorslaggevende factor bij het binnenhalen van een marinecontract.
Hoewel Gecko zich voorheen op de particuliere sector heeft gericht en gegevens heeft verzameld van bijna 70.000 commerciële activa over de hele wereld, waaronder schepen, fabrieken en energiecentrales, lijkt het er nu gelukkig op dat militaire toepassingen steeds veelbelovender worden.
Robots en de ‘productiviteits-megacyclus’ voor 2024
Voor de beleggers die een idee willen krijgen van 2024: Investeringsparadijs beweert dat volgend jaar AI & Robotics Stocks Set To In 2024 beter presteren dan de markt. Dat zou natuurlijk reden zijn om de hele robotica- en automatiseringsindustrie te juichen.
De redenering is vanwege de convergentie van robotica met kunstmatige intelligentie in wat Investing Haven noemt “De productiviteits-megacycluseen samenloop van technologische vooruitgang en economische evolutie die industrieën opnieuw vormgeeft.”
“De belangrijkste drijfveer”, zegt Investing Haven, “is de integratie van AI en robotica, waardoor bedrijven naar ongekende efficiëntie worden gestuwd. AI-gestuurde automatisering optimaliseert processen, verlaagt de kosten en verbetert de besluitvorming. Voor beleggers gaat het begrijpen van deze cyclus niet alleen over technologie; het erkent hoe bedrijven die gebruik maken van AI beter zullen presteren, waardoor AI-gerichte investeringen een belangrijk onderdeel worden van hun strategie en portfolio voor 2024.”
Oké, nu weet je het.