Nieuwsoverzicht voor deze week: Kijk eens naar de verbluffende ontdekking van 400K stabiele, nieuwe materialen met behulp van DeepMind’s AI en robots, gigantische robots die passagiersvliegtuigen schoonmaken en inspecteren voor een enorme besparing van $ 13,5 miljard, robotica die klanten beïnvloeden tijdens het rijden “The Amazon Effect”, en de robot-pizzaflop van Zume kost $ 445 miljoen.
Robots en AI ontdekken 400.000 nieuwe materialen
“Veel van de technologieën om ons heen, waaronder batterijen en zonnecellen, zouden echt kunnen verbeteren met betere materialen”, zegt Ekin Dogus Cubuk, hoofd van het materiaalontdekkingsteam van Google Deepmind in Londen.
Met nieuwe materialen bedoelt Cubuk ‘stabiele’ materialen die normaal gesproken bestand zijn tegen veranderingen in hun chemische samenstelling, ondanks blootstelling aan lucht, water en hitte. Bijvoorbeeld, “wetenschappers van de Universiteit van Chicago hebben een manier ontdekt om een materiaal te maken dat gemaakt kan worden als plastic, maar elektriciteit geleidt meer als metaal.”
Het ontdekken van nieuwe, stabiele materialen – heel veel! – is een autonoom systeem dat robotica combineert met kunstmatige intelligentie (AI) om geheel nieuwe materialen te creëren. Bekend als het A-Labbedenkt AI recepten voor materialen – meer als beredeneerde gissingen uit machinaal leren – en vervolgens gaan robots aan het werk met het mengen van de ingrediënten van het recept. Onvermoeibaar, 24/7, mengt het A-Lab tienduizenden verbindingen totdat het een nieuw stabiel materiaal vindt.
Eeuwenlang hebben scheikundigen nauwgezet hetzelfde met de hand gedaan, waarbij ze misschien wel 10.000 nieuwe stabiele materialen hebben bedacht. Lawrence Berkeley National Laboratory (LBNL) in Berkeley, Californië – gebruikte het A-lab-systeem en kwam in weken tijd gezamenlijk op de proppen met ongeveer 48.000 stabiele materialen!
DeepMind London heeft deze aanpak nu uitgebreid met een AI-systeem genaamd grafnetwerken voor materiaalverkenning of GNoME. Na training met gegevens uit het Materials Project en soortgelijke databases, paste GNoME de samenstellingen van bekende materialen aan om 2,2 miljoen potentiële verbindingen te bedenken.
“Nadat het systeem had berekend of deze materialen stabiel zouden zijn en hun kristalstructuren had voorspeld, produceerde het systeem een definitieve telling 381.000 nieuwe anorganische verbindingen toe te voegen aan de Materials Project-database.”
Gigantische robots: grote besparingen bij het wassen van passagiersvliegtuigen
Als alle 28.000 commerciële passagiersvliegtuigen in de mondiale vloot maandelijks zouden worden gewassen, zou dat ook gebeuren bespaar 2% op de verbruikte vliegtuigbrandstof. Met een wereldwijd vliegtuigbrandstofverbruik voor 2023 van 86 miljard liter en de prijs van vliegtuigbrandstof op $ 6,75 per gallondat is een reductie van 2 miljard gallons voor maar liefst besparingen van $ 13,5 miljard.
Noorse startup Avinxt bouwt enorme AI-robots om passagiersvliegtuigen zowel schoon te maken als te inspecteren.
Volgens Avinxt kan het schoonmaken van een groot passagiersvliegtuig wel 24 uur duren. Daarom wassen de meeste luchtvaartmaatschappijen ze slechts om de 2 tot 6 maanden; toch zijn vuile vliegtuigen verantwoordelijk voor ongeveer 2,5% van de mondiale CO2-uitstoot.
Bovendien kunnen de enorme robots van Avinxt passagiersvliegtuigen snel en duurzaam wassen, ontdooien en inspecteren. De AI-robots van het bedrijf, met hun combinatie van camera’s en AI-software, maken dit mogelijk reinig het hele lichaam en de motor van een vliegtuig in ongeveer 75 minuten. Een inspectie duurt ondertussen slechts 7 uur, vergeleken met dagen of zelfs weken als deze handmatig wordt uitgevoerd.
“Er is geen reden waarom luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, de luchtmacht en grondafhandelaars zouden moeten doorgaan met handmatige, tijdrovende en dure processen”, zegt Ove Trøen, CEO en voorzitter van Avinxt.
Het bedrijf zal in 2024 beginnen met het bouwen van gigantische robots op de luchthaven van Oslo, en vervolgens op Gatwick in Londen voor de hub van Norse Atlantic Airways.
Robotica, de motor achter ‘Het Amazon-effect’
Hoe beïnvloeden robots consumenten?
2024 zal vanaf Nieuwjaarsdag het eerste jaar zijn dat generatieve AI bij ons is, en de De impact op de e-commerce zal naar verwachting explosief toenemen. Een recent rapport van Deloitte ziet het komende jaar in generatieve AI van potentieel naar echte productiviteit gaan zal in 2024 meerdere industrieën hervormen.
Nu bijna 60% van de consumenten over de hele wereld de voorkeur geeft aan online winkelen boven winkelen in de winkel, heeft e-commerce, volgens onderzoek van GWI, als de logistiek volledig kan profiteren van generatieve AI, de mogelijkheid om de naald van 60% online winkelen veel hoger te brengen. en daarmee ook miljarden nieuwe dollars.
Niemand in de e-commerce lijkt meer klaar voor een dergelijke mogelijkheid dan Amazon, met een aandeel van bijna 40% online in 2023. Met een robotpersoneel van 750.000 mensen is dat al tien jaar in de maak, waardoor generatieve AI wordt toegevoegd aan die tienduizenden mensen. van robots zou tot een duizelingwekkende meevaller kunnen leiden.
De robots zijn duur. Yahoo Business beweert dat Amazon $35 miljard heeft uitgegeven aan de opbouw van zijn leger van robots.
De impact van Amazon op de detailhandel, wat wordt genoemd “Het Amazon-effect” verandert tegelijkertijd de perceptie van klanten over de voordelen van online kopen en zorgt ervoor dat retailers wakker worden geschud over de manier waarop robots klanten kunnen aantrekken en behouden.
In 2024 kunnen merken die de strategie van Amazon nabootsen “ook meeliften op de golf van affiniteit met e-commerce die Amazon heeft ingeluid en er naast slagen.”
Maar kunnen ze het eraf halen?
Het robotvoordeel van Amazon is gebouwd in een geheime robotfabriek en R&D-ruimte in Massachusetts genaamd Bos 33. Deze week, 3 december 2023, het nieuwe programma NEXT van Yahoo Finance heeft een video van 17 minuten samengesteld over Bos 33, met een voorspelling voor 2024 voor robots en generatieve AI, inclusief interviews met experts uit externe bronnen.
Zume’s pizzarobotflop kost $445 miljoen
In 2018 was Zume Inc. vastbesloten om de bereiding en bezorging van hete pizza’s te automatiseren.
Dit is wat Forbes schreef destijds over CEO Joe Garden: “Zume Inc., opgericht in 2015, heeft zijn nieuwe robot ‘Vincenzo’ toegevoegd in juni om pizza’s uit ovens van 800 graden te halen. Vincenzo sluit zich aan bij de andere robots van Zume die herkennen wanneer pizza’s klaar zijn, pizzasaus verspreiden en pizza’s naar rekken verplaatsen. Het bedrijf heeft de aandacht van sommige investeerders getrokken en volgens Bloomberg is SoftBank in gesprek om tot 750 miljoen dollar in Zume te investeren.”
Wauw, wat een geluk had SoftBank. Vandaag is het allemaal verdwenen. Zume Inc. heeft de droom van de eigenaar om warme pizza’s aan klanten te bezorgen, waargemaakt.
Ter vergelijking: Zume verloor meer geld dan de totale jaarlijkse inkomsten van het in Columbus, Ohio gevestigde bedrijf Donatos Pizzeriamet zijn 170 winkels ($443 miljoen in 2022).
Zume’s speciale talent om, zoals iemand ooit opschepte, “de Amazon van de pizza” te worden, was om pizza te maken met robots in een magazijn en deze vervolgens af te maken in keukens op wielen (zoals een rondrijdende bestelwagen van een restaurant) terwijl hij naar het huis van een klant reed. of appartement.
Volgens Bloomberghet koken van pizza tijdens het bezorgen bracht technische uitdagingen met zich mee die nooit voldoende konden worden overwonnen.
Zume heeft in 2020 een reeks ontslagen gepleegd, waardoor het personeelsbestand met meer dan 500 werknemers is gedaald, inclusief alle robotica- en voedselbezorgingstrucks.
Garden, die in 2013 een patent indiende voor het koken van voedsel terwijl het werd afgeleverd, zou het ‘bake-on-the-way’-proces van Zume worden. Garden geloofde dat het automatiseren van het maken van pizza’s – het gebruik van robots om de taarten te maken – de productiekosten zou verlagen. “Betere marges betekenden meer geld voor ingrediënten van hoge kwaliteit en “betere banen” – niet het soort saaie, repetitieve taken die gebruikelijk zijn in de foodservice.” Garden redeneerde dat hij de pizzaketens van het bedrijfsleven in hun eigen spel zou kunnen verslaan. Helaas had Garden geen ervaring met eten, restaurants of robotica.
Tegen de tijd dat 2023 in zicht kwam, was Zume ‘insolvabel’. Sherwood Partners, een herstructureringsbedrijfkreeg vervolgens de opdracht om de activa van het bedrijf te verkopen.
Zune hield op te bestaan, en daarmee bijna een half miljard dollar van investeerders van onder meer Grishin Robotics, MicroVentures, FJ Labs, Kleiner Perkins, SGH Capital, AME Cloud Ventures, Maveron en SignalFire.